Tai lipulaev Thai Airways on teatanud uuest ohutuseeskirjast, mis keelab elektripankade kasutamise lendude ajal. Konkreetselt peavad reisijad järgima uut poliitikat, mis hakkab kehtima 15. märtsil 2025, järgides ülemaailmseid lennundusohutusstandardeid.
Uued piirangud energiapankadele
Selgituseks: reisijad võivad endiselt võtta kaasa elektripangaid. Nad võivad neid siiski ainult käsipagasis kaasa võtta, kuid ei saa neid pardal kasutada ega laadida. Thai Airways on rõhutanud, et selle sammu eesmärk on vältida tuleohtu, mida liitiumioonakud võivad põhjustada.
“Neid meetmeid rakendatakse selleks, et tagada reisijate ja meeskonna kõrgeim ohutus,” seisis Thai Airwaysi teatises. “Palume teie koostööd nende eeskirjade järgimisel ja vabandame tekkinud ebamugavuste pärast.”
Lennuettevõtjad on juba ammu piiranud elektripankade kasutamist registreeritud pagasis ülekuumenemisohu tõttu. Kuid uus lennuki pardal kehtiv keeld kinnitab kasvavat muret akude ohutuse pärast. Seega peaksid reisijad enne reisi kontrollima oma elektripangaid, et tagada vastavus uusimatele eeskirjadele.
Elektripankade ohutusega seotud probleemid
Mitmed hiljutised juhtumid on toonud esile lennukites olevate elektripankade ohtlikkuse. Üks murettekitavamaid juhtumeid leidis aset 28. jaanuaril 2025, kui Air Busani lennukis tekitas tulekahju vigane elektripank. Selle tulemusel tekitas tulekahju märkimisväärset kahju ja põhjustas hädaolukorra ohutusmeetmeid.
Reisijad nägid tulekahju õhuruumist, mis viitab sellele, et see võis olla põhjustatud elektroonilisest seadmest või elektripangast.
Liitiumioonakud, mis on enamikus akupankades, võivad üle kuumeneda ja süttida, kui need on kahjustatud või defektsed. Seetõttu suurendavad lennuettevõtjad jõupingutusi nende riskide vähendamiseks. Ka lennuettevõtjad ja lennuametid kogu maailmas on võtnud sarnaseid ettevaatusabinõusid.
Lennunduse nõuetele vastavus
Thai Airways ei ole ainus lennufirma, kes rakendab rangemaid energiapankade kasutamise eeskirju. Eelkõige on sarnased keelud kehtestanud ka Singapore Airlines, Scoot ja EVA Air. Lisaks sellele on AirAsia ja China Airlines kehtestanud piiranguid reisijate ohutuse suurendamiseks.
Need meetmed on kooskõlas Tai Tsiviillennundusameti (CAAT) ja Rahvusvahelise Lennutranspordi Assotsiatsiooni (IATA) ohutuseeskirjadega. Eelkõige seab lennundussektor prioriteediks tulekahjude ennetamise ja reisijate turvalisuse, arvestades kasvavat muret liitiumpatareide vahejuhtumite pärast.
Suunised energiapankade kohta
Reisijad peaksid enne lendu olema teadlikud lennufirmale omastest toitepankade kasutamise eeskirjadest. Kuigi Thai Airways lubab reisijatel endiselt elektripangaid kaasas kanda, keelavad nad rangelt nende kasutamise lennu ajal. Seega võib selle reegli rikkumine tuua kaasa trahvi või konfiskeerimise.
Selleks, et reisijatele uut reeglit tutvustada, avaldas lennufirma infograafika, kus on üksikasjalikult kirjeldatud, mis on lubatud ja mis mitte. Kui aku maht on alla 20 000 mAh (alla 100 Wh), siis võivad nad selle käsipagasis kaasa võtta. Neid võivad nad kaasa võtta 20 tükki.
Samuti on käsipagasis lubatud aku maht vahemikus 20 000-32 000 mAh (100-160 Wh). Reisijad võivad kaasa võtta kuni kaks sellist akut.
Samal ajal keelab lennufirma võtta kaasa akupanku, mille aku maht ületab 32 000 mAh (üle 160 Wh).
Samuti peaksid reisijad kontrollima elektripanga mahtu ja tagama, et nende seadmed on heas korras. Vigased või ülekuumenevad akud kujutavad endast märkimisväärset tuleohtu, mistõttu on ohutuseeskirjade järgimine hädavajalik.
Pilt rawpixel.com on Freepik